18 January 2016

Episod 1: Nak Masuk Tak Masuk?

            Tulisan ini saya karang sudah lama, sudah beberapa kali diedit. Saya sebenarnya segan juga untuk mengaku bahawa saya seorang bekas pelajar Darul Quran, kerana ilmu al-Quran saya tidaklah tinggi, hafalan pun tak semantap mana, saya juga bukanlah seorang yang baik seperti malaikat. Tapi, perkongsian saya ini hanyalah sebagai diari peribadi untuk titipan buat semua, semoga ia mampu memberi gambaran tentang kehidupan saya sepanjang berada di sini. Selamat membaca.

**********

Episod 1: Nak Masuk Tak Masuk?

            Sebenarnya, idea untuk memohon dan menyambung pengajian ke Darul Quran memang bukan 100 peratus dari kehendak dan keinginan saya sendiri. Saya memohon hanya sekadar suka-suka dan ikut kawan, sedangkan saya sendiri pada waktu itu tidak tahu pun apakah ‘Darul Quran’ itu.

            Menggunakan keputusan percubaan SPM, kami tersenarai untuk menghadiri sesi temuduga kemasukan ke DQ. Ramai rakan, termasuk teman rapat saya Shaza, dan juga Hayatun, begitu teruja untuk ke sesi temuduga. Ada yang memberitahu bahawa proses temuduga termasuk ujian hafalan dan pemilihan bidang di UIA. Kami membuat persiapan dengan berlatih menghafal mana-mana muka surat al-Quran dalam masa 30 minit untuk separuh muka surat. Mereka sangat rajin, persiapan saya tidaklah serancak mereka.
           
            Sesi temuduga dijalankan di dewan besar Maktab Mahmud Alor Setar. Kerinduan saya terhadap sekolah lama saya ini sedikit terubat. Saya sempat bertemu dengan beberapa orang rakan di sana. Selesai temuduga, ada yang gembira kerana berjaya menghafal dan menjawab soalan dengan baik, dan ada juga yang sebaliknya.

            Tawaran kemasukan ke DQ dihantar ke rumah melalui Pos Ekspres. Mak dan bapak yang menerima surat tersebut kerana saya masih berada di asrama. Waktu itu peperiksaan SPM hanya tinggal satu subjek sahaja lagi. Rakan-rakan ada mengajak saya untuk menyemak keputusan melalui internet, tetapi saya tidak berminat. Ramai yang hampa apabila permohonan mereka tidak berjaya.

Saya terkejut apabila mak dan bapak datang ke sekolah pada suatu petang sedangkan saya baru sahaja pulang ke asrama dari rumah sehari sebelumnya. Lama saya belek sampul dan isi surat tersebut. Sebenarnya, saya sudah mula melupakan keinginan untuk meneruskan pengajian di DQ kerana ramai rakan saya yang tidak berjaya. Saya sudah pun mula berfikir plan-plan lain sepanjang cuti selepas habis peperiksaan SPM hingga pendaftaran untuk sambung belajar.

Saya meminta pandangan mak dan bapak tentangnya. Mereka kata mereka ikut jawapan saya. Saya tahu mereka sebenarnya nak anak bongsu mereka ini terima tawaran tersebut. Saya tanya sekali lagi kepada mak dan bapak. Mak akhirnya berkata, “Pi lah dulu tengok macam mana. Bukan senang nak dapat ni.”

No comments:

Post a Comment